Miten taklaat menestymisen esteet ja kasvatat henkilöbrändiäsi?

Oona Kankkunen
Oona Kankkunen

Mitä moderni ja sosiaalinen myynti oikeastaan on? Jos mietimme pelkästään viime vuosia, kuluttajien ja yritysten digiloikka on ollut valtava. Myynti on samanaikaisesti sosialisoitunut ja digitalisoitunut huomattavasti. Sosiaalinen myynti on periaatteessa brändäystä. Se pitää sisältää keskusteluita, verkostojen ja suhteiden rakentamista, mutta myös samaan aikaan relevanteissa ryhmissä ja kanavissa keskustelun herättämistä, ja sosiaalista kuuntelua. Brändäykseen kuuluu olennaisena osana myös somemarkkinointi, eli sisällöntuottamista, ja sisältöjen ja tiedon hyödyntämistä. Brändäyksen tavoitteena on tehdä myyntiä, jota tehdään oikeassa kanavassa, oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan ja oikealla viestillä. Näin kykenemme jatkuvaan vuorovaikuttamiseen, tuotamme arvoa ja rakennamme luottamusta.

Meillä jokaisella on jo olemassa oleva brändi. Sinun henkilöbrändisi on käsitys, jonka muut ihmiset ovat sinusta muodostaneet ja se sisältää muun muassa osaamisesi, työsi, persoonasi, tekemisesi ja sisältösi. Kun ryhdyt rakentamaan henkilöbrändiäsi, mieti myös bränditunnisteesi. Mistä haluat, että sinut muistetaan? Miten tunnettu olet omassa kohderyhmässäsi ja suositellaanko sinua? Henkilöbrändistä teet asiantuntijabrändin, kun ryhdyt rohkeasti ottamaan kantaa asioihin, keskustelet rohkeasti ja rakennat luottamusta erottumalla omalla toimialallasi.

Menestyminen ei tapahdu sormia napsauttamalla. Se vaatii paljon työtä ja matkalla on monia esteitä. Monet esteistä johtuvat sinusta itsestäsi. Yleisimpiä menestymisen tiellä olevia esteitä ovat kärsimättömyys, vertaaminen itseään muihin, stressaaminen, epävarmuus ja pelko, sekä oma asenne. Kun maltat sitoutua siihen mitä teet, keskityt vain itseesi etkä muihin ympärilläsi oleviin vaikuttajiin. Tällöin keskityt aitoon vuorovaikuttamiseen ja siihen, että sisällöt puhuttelevat kohderyhmääsi ja luotat siihen, että sinulla on sanottavaa. Heitä siis mielestäsi vanhat pinttyneet uskomukset sometyöskentelyyn liittyen ja luota siihen, että saat vaikutusta aikaan tuottamallasi sisällöillä.

Miksi henkilöbrändäys on sitten niin tehokasta? Henkilöbrändäys tekee myyntityöstäsi sujuvampaa. Se tekee myynnin ja myyntiprosessin helpommaksi ja tehokkaammaksi. Kommunikointi ja vuorovaikutus on helpompaa ja tehokkaampaa sosiaalisen median kanavissa kuin esimerkiksi face-to-face vuorovaikutuksessa. Henkilöbrändäyksellä on myös suurempi vaikuttavuus ja näkyvyys kuin perinteisin keinoin, sillä olet aina siellä missä kohderyhmäsikin on. Sinun on helppo erottua massasta tuottamalla asiakkaillesi arvoa, auttamalla heitä ostamaan, opettamalla ja inspiroimalla. Hyvän henkilöbrändäyksen, verkostoitumisen ja tunnettavuuden rakentamisen ansiosta myös liiketoimintasi laajentaminen helpottuu. Kun luot tunnettavuutta, keskity aluksi vain muutamaan tärkeään asiaan, joista haluat tulla tunnetuksi.

Ennen brändäyksen aloittamista, pohdi ensin mistä kulmakivistä juuri sinun kannattaa lähteä liikkeelle. Mikä on missiosi? Mitä haluat saavuttaa brändilläsi? Mitkä ovat unelmasi ja tavoitteesi brändillesi? Luo strategia. Mieti erilaisia brändiratkaisuja, päätöksiä sisällöistä ja millaisia askelia otat kohti päämääräsi. Määrittele myös sinulle merkitykselliset asiat ja arvot, oma perustasi sekä tyylisi.

Onnistunut henkilöbrändi rakentuu erilaisista toimenpiteistä. Näitä ovat muun muassa tuottamasi somesisältö: keskustelut, kommentit, postaukset sekä henkilönä että asiantuntijana. Myös muut ihmiset vaikuttavat henkilöbrändiisi. Sinua saatetaan ”tägätä” postauksiin ja suositella. Myös keskustelusi ihmisten kanssa ja yhteistyöt eri toimijoiden kanssa vaikuttavat. Muista myös, että asiakkaasi ja suosittelijasi ovat parhaimmat brändisi luottamuksen rakentajat, joten aktiivinen vuorovaikutus on tärkeää. Mieti tarkkaan bränditunnisteesi. Onko postauksissasi, videoissasi tai muissa julkaisuissasi aina, tai säännöllisesti, mukana jokin tietty elementti? Kaikki mihin osallistut ja mitä teet vaikuttavat vahvasti mielikuvaan, joka sinusta syntyy. Kun olet onnistunut tekemään tärkeimmät toimenpiteet, laajenna vasta sen jälkeen tekemistäsi.

Ihmiset ostavat yleensä sellaiselta brändiltä, johon pystyvät samaistumaan ja luottamaan. Tämän takia henkilö- ja asiantuntijabrändin pitäisi tulla samassa paketissa. Ilman henkilöbrändiä asiantuntijabrändi on vain etäinen brändi. Henkilöbrändi on se, johon luotetaan ja, joka tuntuu tutulta. Kun se yhdistetään asiantuntijabrändiin, saadaan aikaiseksi aito yksilö. Asiantuntijabrändisi koostuu siis henkilökohtaisesta identiteetistäsi, ammatillisesta persoonastasi ja työroolistasi. Kun lähdet rakentamaan omaa brändiäsi, on tärkeää pitää pysyä aitona omana itsenäsi ja pitää kohderyhmäsi sisältöjesi keskiössä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun on pakko tuoda omia henkilökohtaisia asioitasi esiin someen. Sinä itse päätät mistä ja mitä haluat puhua, ja tuoda esille. Brändäyksessä on kuitenkin tärkeää herätellä tunteita ja päästä niiden kautta vaikuttamaan ihmiseen. Tarinoiden ja tunteita herättävien sisältöjen kautta rakennamme luottamusta ja herätämme tunteita.

Miten sitten aloitat? Asennoidu oikein ja tee rohkeasti päätöksiä. Mikä on missiosi ja miksi haluat brändiksi? Hio someprofiilisi asiantuntevaksi ja kohderyhmällesi kiinnostavaksi. Ota myös käyttämäsi somealusta haltuun monipuolisesti, sillä monipuolisuus sisällöissä ja eri sisältömuodoissa kannattaa. Teet itsesi parhaiten näkyväksi, kun ymmärrät käyttämääsi alustaa. Tee aidosti sellaista sisältöä, joka puhuttelee asiakkaitasi ja tuo heille arvoa. Luo myös brändistrategia ja pidä kiinni sisältöjesi punaisesta langasta. Kun asiakas oppii tuntemaan sinut, tuotat hänelle arvoa ja luottamus välillänne rakentuu. Muista kuitenkin, että brändäys ja social selling ei ole pelkästään somettamista ja passiivista liidien odottelua. Se on aktiivista myyntityötä siinä missä perinteinenkin myynti. Ota aktiivisesti osaa keskusteluihin eri ammattiryhmissä, seuraa ja kuuntele kohderyhmääsi. Aloita keskusteluita. Näin olet oikeassa kanavassa, oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan ja oikealla viestillä.


Oona Kankkunen kertoo videollaan, kuinka kasvatat henkilöbrändiäsi ja taklaat esteet menestymisen tieltä. Katso Oonan esitys täällä

kankkunen-oona-growthloop

Oona Kankkunen on sosiaalisen myynnin ja ajatusjohtajuuden valmentaja, modernin myynnin & markkinoinnin neuvonantaja, puhuja ja Kasvua Somesta -tietokirjailija. Hän luotsaa päävalmentajana ja perustajayrittäjänä modernin myynnin ja markkinoinnin asiantuntijayritystä Network & Growth:a.