Aikamme vaatii säästöjä ja resurssiviisasta tekemistä. Kestävällä markkinoinnilla viitataan usein vastuullisiin valintoihin liiketoiminnassa. Kestävä markkinointi voi kuitenkin tarkoittaa myös taloudellista kestävyyttä. Yrityksen näkökulmasta se on markkinointia, joka kestää aikaa ja tuo yrityksen markkinointikuluihin säästöjä. Kun teen yritysten kanssa tarinallistamista puhumme usein siitä, että sen tarkoituksena ei ole tuoda lisää kuluja vaan tehostaa toimintaa pitkällä aikavälillä. Myös yrityksen ydintarinan lähtökohtia haetaan ensisijaisesti jo olemassa olevista tarinaelementeistä, tarkoituksena ei ole luoda valtavasti uutta.
Nyt olisikin aika siirtyä tekemään markkinointia entistä kestävämmin. Yksittäisistä huomiotempuista ja markkinointikampanjoista voi pyrkiä kohti pitkäjänteisempää markkinointia, jossa pidempään elävät sisällöt ja merkitykselliset kokemukset ohjaavat kuluttajien ostopäätöksiä.
Yrityksen markkinointiviestintää ei tulisi laittaa tasaisin väliajoin uusiksi. Kannattaisi sen sijaan rakentaa kestävästi samaa tarinaa eteenpäin. Tarjottavan tarinakokemuksen tulisi olla kuin jatkuvajuonista tv-sarjaa, johon olemme asiakkaina sitoutuneet, parhaimmillaan jopa koukuttuneet.
Tarinallistamisen eli tarinalähtöisen muotoilun toimenpiteissä merkittävä rooli on sillä, missä ja miten asiakkaat pääsevät mukaan kokemaan tarinaa, osallistumaan, eläytymään ja vaikuttamaan.
Katso Annen video aiheesta täältä.